Bye bye westkust, hello oostkust - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Luuk Jaimy - WaarBenJij.nu Bye bye westkust, hello oostkust - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Luuk Jaimy - WaarBenJij.nu

Bye bye westkust, hello oostkust

Blijf op de hoogte en volg Luuk

18 April 2015 | Australië, Byron Bay

Ik dacht al bijna dat het een fabeltje was, bruine mannen met halflang haar (blond) op een surfplank, maar gelukkig hebben we (ik) ze gevonden ;) We zijn aan de oostkust. Maar voor de daar waren hebben we nog een paar dagen aan de westkust doorgebracht.

Nadat we Exmouth verlaten hadden zijn we nog even gestopt in Coral Bay. Het is daar super mooi. Een klein stadje met een camperpark, een winkelcentrum en het strand, maar ach wat hebben die mensen nog meer nodig. Geweldig. We hebben heerlijk op het strand gelegen en nog wat gesnorkeld. De flora en fauna was in principe hetzelfde als in Exmouth, maar vervelen doet het nooit!

Na nog één nacht in de buurt van Coral Bay te hebben overnacht, moesten we nog ongeveer 900 km naar Perth rijden. We waren erg vroeg wakker, dus we gokten het erop. Om 17.00 in de avond en 2 paar zitbillen verder, stonden we in Perth. Dit gaf wat rust omdat we nu heerlijk te tijd hadden (2 nachten) voor we weer gingen vliegen om alles op te laden, op te ruimen, te wassen en in te pakken. We zochten het zelfde park op als toen we net in Perth waren geland en hebben even lekker bijgetankt.

De laatste binnenlandse vlucht was wederom goed verlopen. Het gaat steeds makkelijker naarmate je langer reist. De douane is peanuts en het lijkt allemaal steeds sneller en makkelijker te gaan. Ja je leest t goed, de laatste binnenlandse vlucht alweer.

Tussen Perth en Brisbane zit 2 uur tijdsverschil. We vertrokken om 12.55 in Perth en moesten 4 uur en 20 min vliegen. We landden om 19.25 (iets vertraging) in Brisbane. Voordat we met de taxi bij het hotel waren en ingecheckt hadden was het ondertussen 20.30 uur. Geen ramp, maar we beseften wel dat we nog moesten eten. We vonden in Brisbane de eerste beste pizzaria en daar werd al gezegd dat we snel moesten bestellen want de keuken ging dicht. Nou prima, we lusten alles en een pizza is zo uitgezocht, we waren super blij dat ze nog zo vriendelijk waren om ons nog binnen te laten. Een na al die jaren stapervaring en daarna kebab of pizza eten zijn we ook nog eens razendsnel in het opeten van onze pizza, zonder onze mond te branden 

De dag daarna hebben we wederom het openbaar vervoer gepakt om ons busje op te halen. Net als in Nederland is het openbaar vervoer overal aanwezig en werkt eigenlijk heel soepel hier. En het is tegenover een taxi natuurlijk spot goedkoop. (een ook veel leuker trouwens, super gezellig)

We hebben daarna ons busje opgehaald en boodschappen gedaan. Boodschappen zijn hier overigens echt onbetaalbaar. We hebben amper voor een weekje eten, en omgerekend ben je dan zeker 100 euro kwijt, en dan heb je echt alleen t hoognodige. Goddank hebben ze hier ook aldi’s, dat scheelt nog iets in de prijs. Een voorbeeldje voor een gewoon brood, omgerekend 4 euro en dan heb je echt niets aparts. Voor een steviger brood is 5 euro niks, om nog maar niet over verse groenten te praten. Een brocolli is hier 6 dollar, dat is omgerekend 4,20 vrij duur als je n week eten en drinken in moet slaan ;) en nee, potgroenten kennen ze hier niet, tenzij je 7 dagen bonen wil eten. Dat wil ik wel, maar Luuk niet denk ik….en dat geld ook andersom. Maar vooruit we laten ons er niet door kisten, niet eten is ook zoiets……

Daarna besloten we naar het zuiden te rijden. We zouden eigenlijk van Brisbane naar Port Douglas rijden, maar we kregen de tip dat de Gold Coast geweldig is. Nou ze hebben niets te veel gezegd.

Vandaag zijn we in Byron Bay aangekomen. Wat is het hier mooi. We hebben een super wandeling gemaakt naar het meest Oostelijke puntje van Australie en daar ook het Lighthouse bekeken. De wandeling was pittig, heel veel klimmen maar het was het waard. Tijdens onze wandeling weer zeeschildpadden en roggen gezien, en wederom dolfijnen MET JONGEN!! Geweldig. Ze waren beneden bij de kust aan het zwemmen EN springen. Helaas kan ik geen filmpjes uploaden, maar ik heb een dolfijn kunnen filmen die sprong, dat was mazzel want daarna heb ik het niet meer gezien. Op de weg terug naar beneden zagen we nog een wallaby. Eenmaal terug op de camping hebben we nog even een duik in het zwembad genomen.

Ik heb enkel van vandaag foto’s. De andere dagen hebben we vooral gereden en gevlogen, maar het zijn prachtige foto’s (vind ik) Enjoy.
We gaan vanaf morgen heel langzaam richting het noorden rijden.

Tot later,

Luuk en Jaimy

• 18 April 2015 - 14:02

Mooi, mooi, mooi, geniet ervan!
    Australië heeft zoals jullie zelf mee maken een geweldige mooie natuur en een grote biodiversiteit!
    Op naar het noorden neem aan dat jullie kunnen duiken op the Great Barrier Reef!

Hier zijn we weer begonnen met de buitenduiken het water is nu al -- 7 graden -- brrrrrr.

• 18 April 2015 - 19:03

De Buren:

Leuk reisverslag en mooie foto's. Geniet van de laatste weken. Heel veel plezier in het mooie en lekker warme Australië.

• 19 April 2015 - 10:31

Ome Peter En Tante Marij:

Leuk reisverslag, zo zitten jullie aan de westkust en nu aan de oostkust, wat gaat het toch snel, zo zullen jullie de verschillen van heel Australië wel ontdekken ook het klimaat.
    Geniet van de oostkust want dat moet geweldig zijn

• 19 April 2015 - 15:06

Evy En Peter:

Hi!!

Nou het ziet er allemaal weer super uit hoor! Wel leuk. Nu weer dingen die we herkennen. Veel plezier nog verder!

Liefs

• 21 April 2015 - 22:45

Maarten En Jolanda:

Wat een mooie reis! Het is net 1 grote dierentuin waar mensen zijn gaan wonen, haha. Nog veel plezier in het laatste stuk!

• 24 April 2015 - 11:37

Ome Peter En Tante Marij:

Jaimy proficiat met je verjaardag

• 25 April 2015 - 19:03

Marjolein Braam:

Wauw wat jaloers ben ik toch op jullie! (altijd leuk om te horen toch? ;-)) Al die dieren die jullie spotten hebben wij niet gezien in Australië hoor, zoals die dolfijnen en roggen enzo! Echt supervet. Geniet er maar goed van!

• 08 Mei 2015 - 10:47

Raymon En Jose:

Wat is het toch steeds genieten om jullie verhalen en foto's te volgen! Zo te lezen genieten jullie volop en hebben jullie een hoop gezien! Nog even verder genieten!