2e keer Great Barrier Reef en meer. - Reisverslag uit Cairns, Australië van Luuk Jaimy - WaarBenJij.nu 2e keer Great Barrier Reef en meer. - Reisverslag uit Cairns, Australië van Luuk Jaimy - WaarBenJij.nu

2e keer Great Barrier Reef en meer.

Blijf op de hoogte en volg Luuk

18 Mei 2015 | Australië, Cairns

Hoi allemaal,
De laatste paar weken hebben we weer leuke dingen beleeft. De oostkust is echt super mooi. We gaan langzaam weer richting het noorden en het wordt dus ook steeds weer een beetje warmer (helemaal niet erg) Dit verslag heb ik al enkele dagen geleden getypt maar de verbinding is niet alles, dus de laatste update, van afgelopen week en de komende week, post ik thuis.

Toen we Agnes water hadden verlaten, na die dag op het Great Barrier Reef, zij we richting Rockhampton gereden. We hoorden al van de locals dat het vrij vlak zou zijn met ongeveer 2 miljoen koeien die je kon spotten. Ook leuk! ;) Maar toch besloten we er naar toe te gaan omdat we daar een wandeling door de grotten konden maken; even iets anders. Het was er erg rustig dus we kregen een privé –rondleiding. Het meisje wist ontzettend veel van de grotten, het onstaan, het verloop, de geschiedenis en vertelde ons leuke dingen over fossielen die ze hadden gevonden en welke dieren hier dus vroeger wel eens wegkropen. Behalve dat was er ook een heel bijzondere soort varen. Eentje die maar op 5 plekken in heel Australie was gespot. Deze varen groeide zo tegen de grotten aan en was erg gevoelig. De juiste balans zonlicht, water en schaduw waren erg belangrijk. Ze hebben een jaar een heel slecht jaar gehad en besloten uiteindelijk met deze varen te kweken en hebben hem daarna proberen terug ‘’uit te zetten’’ maar enkel 10% was geslaagd. Toch waren ze erg blij dat ze langzaam weer meer te zien waren bij de grotten. Tijdens de rondleiding mochten we ook de kapel zien. Tjah een stuk grot eigenlijk waar mooi licht in was gebouwd en waar bankjes stonden. Daar trouwde ook mensen enzo. In eerste instantie dacht ik: gezellig :S maar daarna begreep ik waarom. De akoestiek was fenomenaal. Ze deed alle lichten uit (DONKER!!) en daarna begon de muziek. Amazing Grace (heel gevoelig voor) en begon de lichtshow. Met deze akoestiek en amazing grace van de Celtic Woman, snapte ik in eens wat de mensen voor bijzondere ervaring moesten hebben om hier te trouwen.

Daarna hebben we Eugenella NP bezocht. Ons enige doel, de platypus spotten. (vogelbekdier) Dat is gelukt. We hebben heerlijk genoten van het dier wat zo rustig voorbij zwom en de hele tijd onder dook opzoek naar voedsel. Helaas is het wat lastig om dieren in het water te fotograferen vanaf de kant, maar ik zal de beste foto er op zetten.

Daarna zijn we doorgereden naar Mission Beach. Gewoonweg lui aan het strand gelegen 2 dagen. Kokosnoten gezocht en onze handen verbrijzeld om ze open te krijgen….forget it. Jammer maar helaas. We hebben daar ook gezwommen maar wel tussen de stingernets. Het was nog stingerseason, maar het liep bijna op zijn eind. Niet alle stringers (kwallen) zijn gevaarlijk, maar deze periode wel. De Seawasp, ofwel Box- Jellyfish is de gevaarlijkste. Ze zijn met hun tentakels ongeveer even lang als een volwassen man. Als je geraakt wordt krijg je moeite met ademhalen en uiteindelijk stopt dat helemaal. Dit kost enkele minuten. Daarom zwommen we keurig netjes binnen de netten. Wel was het seizoen zo goed als afgelopen dus een deze dagen zouden de netten weggehaald worden. Nou mij niet gezien.

Mission Beach ligt net onder Cairns dus vertrokken we na enkele dagen richting Cairns en zochten hier weer een caravanpark op. Daarna wandelde we naar het centrum. Super gezellig centrum met een lagoon (groot buiten zwembad aan het strand) met daar tegenover het winkelcentrum en heel veel terrasjes, een markt en live-muziek. Tof joh. En warm…heerlijk! Met stom geluk kozen we een van de 100 zijstraatjes en kwamen we tot mijn groot genoegen een winkeltje tegen waar ze enkel didgeridoo’s verkopen. Ik was eerder de reis (Darwin) teleurgesteld omdat de winkel/workshopuimte van de didgeridoo’s gesloten was. Snel rende we (ik) naar binnen om rond te kijken. De eigenaar kwam meteen naar ons toe en zag hoe enthousiast ik was en vroeg of ik het leuk vond om te leren spelen. Wat dacht je! We kregen een lesje en het valt nog niet mee. Uiteraard was ik helemaal verkocht en Luuk had er ook wel schik in. Tjah, en toen kon Luuk het natuurlijk niet meer over zijn hart verkrijgen om me geen didgeridoo te laten kopen. We kochten een wat kleinere. De wat kleinere zijn begrijpelijk ook wat hoger in toon. Super mooi een heel bijzonder.

Daarna gingen we onze tour naar het great barrier reef boeken. Normaal moet je wel een paar dagen wachten, maar nu konden we de dag daarna al mee. Wow, even schakelen. Super. De dag daarna gingen we dus mee op de boot om nog twee duiken te maken op het rif. Deze duiken vonden we persoonlijk mooier dan de duiken in het zuiden. Dit deel van het rif was kleurrijker en we hebben een zeeschildpad gezien (alweer) en jawel, een haai! Kan ik toch nog voldaan naar huis. We zagen een white-tip-reefshark. Super mooi dier, alleen wel banger van ons dan wij voor hem. Weg illusie. Het super leuke is wel, zodra je het water raakt komen alle nieuwsgierige vissen op je af en zwemmen je hele duik met je mee. Voor je masker, vooral voor je camera, zij aan zij. Zo tof.

Wat een ervaring was het weer om op het reef te mogen zijn. Waarschijnlijk werden dit onze laatste duiken. Wel hopen we in cape tribulation nog te gaan snorkelen. Hopelijk stuurt moeder natuur nog wat meer haaien op me af.

Volgende week zijn we alweer thuis!!

Tot snel.
Liefs Jaimy en Luuk.

• 18 Mei 2015 - 08:39

Myrette:

Ik blijf genieten van de verhalen. En wanneer is het concert op de didgediroo.

• 18 Mei 2015 - 09:18

Aafke:

Superleuk al die dingen die jullie meemaken! En wat is Cairns een lekker stadje he? Ik kan niet wachten om al jullie foto's te zien.
    Nog even lekker genieten daar! Kus

• 18 Mei 2015 - 09:48

Hans Coehorst:

Ja, ja, aan alles komt een einde ook het mooie!!

Hopelijk zien jullie bij het snorkelen nog vele verschillende vissen en misschien nog dolfijnen en/of haaien!!
    Geniet nog van de laatste dagen en veilige thuisreis.

Hans en Gerrie!

• 18 Mei 2015 - 10:08

Leonie:

Geweldig jullie verslagen en jullie foto's! Geniet nog even!
    Groetjes, Ilse, Stijn, Bas, Johan en Leonie